ماجرای کارخانه کیان تایر چه بود و چرا تعطیل شد؟
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۸۷۳۹۰
این روزها در هیاهوی اخبار مختلف سیاسی و اجتماعی و در حالی که تورم و گرانی مشکلات زیادی را برای خانوادهها ایجاد کرده، شنیدن خبر تعطیلی یک کارخانه آن هم با 1200 کارگر بسیار دردناک است. متاسفانه روز گذشته خبر تعطیلی کارخانه لاستیک سازی کیان تایر به دلیل بلاتکلیفی مالکیت کارخانه و مشکلات مالی و مواد اولیه، در فضای مجازی منتشر شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
درباره کارخانه کیان تایر
کارخانه کیان تایر در سال 1337 با سرمایه گذاری مشترک ایران و شرکت بی اف گودریج با ظرفیت اسمی 14 هزار تن در سال به عنوان اولین کارخانه تایر سازی خاورمیانه تاسیس شد. این شرکت در سال 1354 تولید تایرهای رادیال نخی را آغاز کرد. در سال 1358 پس از پیروزی انقلاب، تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران درآمد و با مدیران و کارشناسان ایرانی به فعالیت خود ادامه داد. این شرکت که به عنوان پیش کسوت کارخانههای تایرسازی در ایران شناخته میشود، در سال 1371 خودش اقدام به ساخت دستگاههای تایرسازی کرد. در سال 1374 ظرفیت اسمی این کارخانه به حدود 30 هزار تن در سال (با احتساب محصولات روکش) رسید و در سال 1376 موفق به دریافت یازدهمین جایزه بینالمللی کیفیت اروپا شد. در سال 1383 با واگذاری شرکت به بخش خصوصی امکان تمدید اعتبار گواهی نامه میسر نشد. در سال 1387 اداره شرکت به دستور هیئت دولت تحت پوشش هیئت حمایت از صنایع قرار گرفت و از همان زمان با فراز و فرودهای بسیاری همراه بود تا این که بالاخره روز گذشته به تعطیلی کشیده شد.
دلیل تعطیلی چه بود؟
کارخانه لاستیک سازی کیان تایر که به نوعی بزرگترین تولیدکننده تایرهای معدنی و دامپتراک کشور محسوب میشد و تایرهای خودروهای نظامی و بااندازههای بزرگ و خاص نیز تولید میکرد، به دلیل بلاتکلیفی مالکیت کارخانه و مشکلات مالی و مواد اولیه، از چند روز پیش تعطیل و در کارخانه به روی کارگران بسته شده است. به گزارش ایرنا به نقل از یک مقام آگاه، « کارخانه کیان تایر که در منطقه چهاردانگه استان تهران واقع شده، در دهه 80 به بخش خصوصی واگذار شد اما همان زمان هم به نظر میآمد که خریدار به طمع اراضی ارزشمند این مجموعه -که در محدوده شهری واقع شده بود- آن را در اختیار گرفته باشد.» این مقام آگاه همچنین در ادامه گفته: «به دلیل بازپرداخت نشدن بدهی تسهیلات بانکی از جمله به بانک سپه و بانک کشاورزی، این کارخانه از مالک خصوصی آن خلع ید شده بود و از چند سال پیش با مدیریت دولتی اداره میشد و حتی شنیده شده که مالک خصوصی آن در بازداشت به سر میبرد.»
چه باید کرد؟
قطعا بیکار شدن 1200 نفر آن هم در این شرایط اقتصادی میتواند تبعات زیادی داشته باشد. متاسفانه خصوصی سازیهای غیرکارشناسی و همچنین نبود نظارت بعد از خصوصی سازی باعث شده است بسیاری از کارخانهها و شرکتهایی که پیش از این به بخش خصوصی واگذار شدهاند، رو به تعطیلی بگذارند. با این حال به نظر میرسد دولت با حمایت از این کارخانه باید از تعطیلی یک کارخانه تولیدی با 1200 نیرو و ظرفیت 150 هزار تن لاستیک در سال جلوگیری کند.
منبع: فردا
کلیدواژه: خصوصی سازی کارخانه کیان تایر تعطیلی کارخانه کیان تایر کارخانه کیان تایر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۷۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه
تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه میراند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران میکشاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا ترکی استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در یادداشتی درباره اختلاف نظرها درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه نوشت: «تعطیلات هفتگی در دنیا و در میان مذاهب مختلف موضوعی هویتی و نمادی تمدنی است. چنانکه میدانیم، در جوامع یهودی «شنبه» روز تعطیل است و یهودیان اگر بخواهند روزی را، بهجز شنبه، تعطیل کنند، روز قبل از شنبه، یعنی «جمعه» را تعطیل میکنند. شنبه براساس اساطیر یهودی روزی است که خداوند از آفرینش فارغ شد و به استراحت پرداخت.
مسیحیان نیز که میراثدار آیین مهر هستند، و روز «یکشنبه» را که روز خورشید است روز مقدّس خود میشمارند، اگر بخواهند روز دیگری را تعطیل کنند، روز قبل از آن یعنی شنبه را بر تعطیلات هفتگی میافزایند.
هیچکدام از پیروان این مذاهب هرگز روز بعد از روز آیینی خود را بهعنوان روز تعطیل برنگزیدهاند، چون این اقدام روز مقدس آنان را به حاشیه میبرد و از میزان اهمیت نمادهای فرهنگی و تمدنی آنان میکاهد، لذا هرگز دیده نشده که یهودیان روزهای «شنبه و یکشنبه» و مسیحیان روزهای «یکشنبه و دوشنبه» را بهعنوان تعطیلات هفتگی بپذیرند.
روز تعطیل و جشن هفتگی مسلمانان هم، براساس متون و اسناد و سنت مقدس اسلامی روز «جمعه» است. روز جمعه چون روز اجتماع و جشن مسلمانان بوده، آن را در عربی جمعه، بهمعنی روز اجتماع و در زبان فارسی «آدینه» بهمعنی روز جشن و سرور نامیدهاند.
مردم ایران معمولاً روز پنجشنبه را به برگزاری آیینهای خاصی چون زیارت اهل قبور و رفتوآمدهای خانوادگی و امثال آن میپردازند.
بنابرآنچه گذشت تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه میراند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران میکشاند.
اخیراً شاهد جوسازیهای رسانهای شدیدی برای حذف تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هستیم. بهانه طرفداران شنبه به جای پنجشنبه پارهای منافع اقتصادی و همگامی با تعطیلات جهانی و در واقع تن دادن به هنجارهای جهانیسازی است. این زمزمه نغمهای است بدآهنگ و ناموافق با سنت تاریخی مسلمانان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حرکتی است نسنجیده و خام، زیرا هماهنگی با تجارت و تعطیلات جهانی که تنها به بخشی از شرکتها و بازرگانان ایرانی ربط دارد، هرگز اقتضا نمیکند تعطیلات ملی بیش از هشتادوچند میلیون ایرانی که براساس سنتهای کهن و اصیل شکل گرفته، دستخوش تغییری مخرّب واقع شود. برای رفع این مشکل کافی است بخشهای مرتبط با تجارت خارجی را، در حد لازم و ضروری، در وزارتخانهها و بخشهای اقتصادی در روزهای پنجشنبه فعال نگهداریم.
سروده تازه محمدرضا ترکی برای مردم غزه؛ سرقت سیاهی از کلاف گیسوی زنان، قتلعام خواب کودکاناین استدلال که برخی، یا بیشتر کشورهای عربی چنین تغییری را در تعطیلات هفتگی کشورشان اعمال کردهاند هم استدلال کاملی نیست، زیرا این کشورها الگوی ما نیستند و اگر بنا باشد ما در همهجا پاجای پای آنها بگذاریم، باید تقویممان را هم، مثل آنها، به میلادی تبدیل کنیم و...!
و سرانجام، موضوع تعطیلات هفتگی امری صرفاً اقتصادی نیست که چند انجمن اقتصادی بتوانند درباره آن ابراز نظر کنند و بخواهند بر اساس جوسازی و تبلیغات رسانهای سرنوشت آن را رقم بزنند. اساساً موضوعات فرهنگی در حوزه درک و تخصص این انجمنها و محافل نیست. چنین تغییراتی دارای ابعاد و دامنههای تاریخی و تمدنی و فرهنگی ریشهدار است.
انتهای پیام/